6 Kasım 2017 Pazartesi

İkinci Dünya Savaşında ABD'ye Hava Postaları



İkinci Dünya Savaşının başlamasından hemen önceki dönemdeki hava postası rotaları ile ilgili ayrıntılı bilgileri daha önceki yazımda anlatmıştım. Avrupa kıtasında savaş İngiltere ve Fransa'nın 1939 sonbaharında Almanya'ya savaş ilan etmesi ile resmen başladıktan sonra Amerika Birleşik Devletleri savaşa katılmamasına karşın Avrupa ile hava postası bağlantısını sağlayan ve aşağıda resmi görülen Pan American Clipper uçaklarının FAM18 güney hattı uçuşları ABD'den  Fransa'nın Marsilya şehri yerine tarafsız olan Lizbon'a kadar uçmaya başladı. Bu hat 1941 yılı sonuna kadar kullanılmaya devam etti.



Aşağıda görülen hava postası zarfı  üzerinde yazılı rotaya uygun olarak Atina-Roma-Lizbon yolu ile gitmiş ise Lizbon New York uçuşunu FAM 18 güney hattında çalışan Pan Am Clipper uçaklarından biri ile yapmış olmalı. Zarf yolculuğu sırasında herhangi bir ülkede sansür için açılmamış.




Amerika Birleşik Devletleri'nin Japonların Pearl Harbor saldırısından sonra İkinci Dünya Savaşına katılınca, ülkemiz ile ABD arasındaki hava postasının Miami şehrinden kalkan FAM 22 Afrika uçuşları ile Kahire şehri üzerinden gerçekleştirilmeye başladığını görüyoruz. Ancak savaş şartları nedeni ile Afrika uçuşlarının gerçekleştirilemediği dönemlerde hava postasının Kahire'den çıkarak "horseshoe route" yani atnalı hattı ile Pasifik okyanusu yolu ile taşındığı da bilinmektedir.



Aşağıda görülen 1943 tarihli zarf normal yollar ile Kahire'ye gittikten sonra hava yolu ile ABD'ye gitmiş olmalı. Zarfın Mısır'da ve ABD'de sansür tarafından açılarak mektubun okunduğu ve sansür tarafından bantlanarak kapatıldığını görüyoruz. Zarfa uçak vinyeti yapıştırmak yerine "UÇAK İLE - par avion" yazan bir kaşe uygulanmış.




1944 tarihli hava postası zarfı yine Kahire üzerinden Amerika Birleşik Devletlerine gitmiş ve sansür heyetlerince açılarak okunmuş.