16 Ekim 2017 Pazartesi

Devlet Hava Yolları


1932 yılında Amerika Birleşik Devletlerinden gelen heyetin yaptığı incelemeler sonrasında ABD den alınan Kingbird uçak ile başlayan Ankara-İstanbul ve İstanbul-Ankara Türk Hava Postaları (THP) deneme uçuşlarının önce Amerikalı pilotlar ile 1934 yılında ise Türk askeri pilotları ile devam ettiğini daha önceki yazılarımda detaylı olarak anlatmıştım. 

1935 yılında Havayolları Devlet İşletmesi kuruluşu 2744 sayılı kanun ile dönemin Bayındırlık Bakanlığına bağlandı. Bayındırlık Bakanlığı 1936 yılında İngiliz De Havilland şirketinden Dragon Rapide tipinde üç uçak alarak uçuşların daha güvenli ve düzenli hale gelmesini sağladı. Bu uçaklarda sadece ısıtma değil tuvalet bile bulunduğu için yolcuların konforuda artmış oldu.




1937 yılında gazetecilerin bilgilenmesi amacı ile İstanbul üzerinde yapılan uçuşlar, dönemin önemli gazetecisi Hikmet Feridun Es tarafından, Yedi Gün isimli Sedat Simavi tarafından yayınlanan haftalık dergide ayrıntılı olarak anlatılmış.


Gezi öncesi gazetecilerin uçak önünde çektirdiği fotoğraf için yazılan alt yazı dikkat çekici!


1938 yılında ise 3424 sayılı kanun ile Bayındırlık Bakanlığına bağlı olarak "Devlet Havayolları Umum (Genel) Müdürlüğü" kuruldu. 1939 yılında ise seferler yeni açılan Güvercinlik havalimanından yapılmaya başlandı ve yapılan bir değişiklik ile Devlet Havayolları Gen.Müd. Ulaştırma Bakanlığına bağlandı.