5 Mart 2017 Pazar

CFRNA

CFRNA şirketi (Compagnie Franco-Roumaine de Navigation Aérienne - Franko Romen  Hava Seyir ve Sefer Şirketi - dönemindeki Osmanlıca adı ile Franko-Romen Seyr ü Sefer-i Havaiye Kumpanyası)  daha kurulduğu 1920 yılında Osmanlı devleti ile bir protokol imzalamayı başarmış olsa da ülkemize uçabilecek duruma gelmesine daha birkaç yıl vardı.

CFRNA kurulduğu dönemde ilk olarak Paris-Strazburg arasında modifiye edilmiş bir Salmson uçağında savaş sırasında gözlemcinin oturduğu yerde bir miktar posta ve iki yolcusunu yüz yüze rahatsız bir şekilde, yaklaşık üç saat sürede ve yaklaşık 500 kilometre taşıyarak uluslararası seferlerine başladı, kısa bir süre sonra Strazburg'dan Çekoslovakya'nın Prag şehrine seferler düzenlendi.


CFRNA şirketinin posta ve yolcu taşımacılığında kullandığı ilk uçaklar

Bir çek aerofilatelisti tarafından 1920 yılında Prag'dan Paris'e gönderilen hava postası

1924 yılına gelindiğinde ise altı yolcunun rahat bir kabinde seyahat edebildiği Caudron c.61 model uçaklar ile Paris'ten Ankara'ya 3000 kilometrenin üzerinde bir mesafe ile dünyada en uzun mesafeyi uçan ve kıtalarası düzenli seferleri olan ilk hava yolu şirketi haline gelmeyi başarmıştı. 



1922 yılında Aristide Blank tarafından hazırlatılan CFRNA madalyası

Bir çek aerofilatelisti tarafından 26 Haziran 1924 tarihinde
 Prag'dan İstanbul'a gönderilen hava postası


CFRNA şirketi 1924 bahar aylarında gerçekleştirdiği deneme uçuşları sonrasında, ülkemizde havacılığın geliştirilmesi için hazırladığı raporunu 9 Temmuz 1924 tarihinde Junkers'in gerçekleştirdiği Berlin-Ankara uçuşunun hemen ertesinde, 15 Haziran 1924 tarihinde konu ile ilgili kurulan komisyonumuza verdi. 

Bu raporda ülkemizde uçak fabrikası kurmanın uygun olduğunu düşünmediklerini, ancak ülkemizin kıtalararası bağlantılar için son derece uygun olduğu belirtiliyor ve başlangıçta anahat olarak İstanbul-Ankara-Kayseri-Sivas-Erzurum-Doğubeyazıt olmak üzere İzmir-Kütahya-Ankara, Ankara-Samsun-Trabzon, Sivas-Malatya-Diyarbakır ve Konya uçuşlarını gerçekleştirmek için gerekli altyapıyı kurmayı ve bu hatlarda yolcu ve posta taşımak üzere işletmeyi öneriyorlardı. Böylece ilerde gerçekleştirilecek Suriye, Irak ve İran seferleri içinde hazır duruma gelinecekti.

 Ülkemiz havacılığı konusunda CFRNA şirketi tarafından hazırlanan raporun
9 Temmuz 1924 tarihli kapak sayfası 
CFRNA şirketinin 1924 yılında ülkemizde kurmayı önerdiği uçuş ağı,
mavi renk ile gösterilen ana hat