Lozan barış görüşmelerinin yapıldığı merkezden gönderilmiş Fransa'nın Paris şehrinden hava postası ile İngiltere'nin Londra şehrine gitmiş ve barış görüşmeleri merkezine geri gelmiş bir zarf. |
Ülkemizde ise pek çok konuda olduğu gibi havacılık konusunda yapılacak çalışmalar ve anlaşmalar için, Kurtuluş savaşımızın sonuçlanarak ülkemizin hızlı ve ileri adımlar
atmasında en önemli dönüm noktası olan Lozan barış görüşmelerinin sonuçlanması bekleniyordu.
1920 yılında Romen sermayesi ve Fransız havacılık bilgisi ile kurulmuş olan CFRNA (Compagnie Franco-Roumaine de Navigation Aérienne - Franko Romen Hava Seyir ve Sefer Şirketi - dönemindeki Osmanlıca adı ile Franko-Romen Seyr ü Sefer-i Havaiye Kumpanyası) kurulduğu 1920 yılında Osmanlı yönetimi ile bir protokol imzalayarak beş yıllığına yolcu ve posta taşıma iznini almıştı, Ankara anlaşması ile de Türkiye Büyük Millet Meclisi hükümetini ilk tanıyanlardan biri Fransa olmuştu, bu nedenler ile CFRNA daha ayrıntılı anlaşmaları hızla yapmayı istiyordu.
CFRNA tarafından posta idaremizden istenen hava postası ücretleri |
Barış anlaşmasının yaklaşması üzerine CFRNA şirketi TBMM hükümeti İstanbul temsilcisi olan Adnan Bey (sonradan Adıvar) ile görüşmelere başlıyor. |
Temsili resimde CFRNA şirketinin Spad 46 model uçağı İstanbul şehri üzerinde. |
CFRNA şirketinin uçuş saatleri. Paris'ten kalkan uçak üçüncü gün İstanbul'da olabiliyordu. |
Bazı filatelistler ise ülkemiz posta idaresinin henüz vermediği hava postası hizmetini dolambaçlı yollardan sağlıyorlardı. İlginç bir örnek olarak, değerli filatelistimiz Ozan Kuntay koleksiyonundan, dönemin pul tüccarlarından Atanas Küçükis'in aşağıda resimleri bulunan zarfı gösterilebilir. Normal posta ile Bükreş'te bir arkadaşına gönderdiği zarf oradan Paris'e ve Paris'ten Londra'ya hava postası ile uçmuş, içindeki pul fiyatları listesi ise büyük bir olasılık ile ülkemizden uçan ilk pul fiyat listesi olmuştu.